10/08/2014

Tales from the 30s: Work



Maybe it's just me, but I feel like half my generation isn't work-oriented in the sense that previous generations were. What I mean is, we change jobs relatively often, prefer smaller businesses or going freelance, or even starting our own companies rather than working all our lives in a single place.

For me it's been partly becase I haven't decided what single thing I want to be doing for the rest of my life. I have so many interests that it's hard to choose just one! But there are other factors as well weighing in this decision to not stay at one place.

One of them is feeling stifled by corporativism, even in public instituciones (perhaps especially in them). I have low tolerance for assistants who feel they own the company or for people who don't know what they're doing but they're always bragging about what wonderful workers they are. I do know, though, that people like these are found everywhere and it's something I need to work on.

Another factor is related to pensions and retirements. This isn't the 50s or 60s when you were pretty much guaranteed a good retirement scheme after a life of working in a company. My generation will retire at around 70 years of age, if at all, and we'll have to rely mostly on what we've saved ourselves. So in the end, if we're going to have to save up and make our own retirement schemes, it makes a lot more sense to invest all that time and effort into something we are passionate about.

It does seem that people my age spend a year or a couple of years in one place before deciding we don't like it/have no future there and moving on. It's true for me at least, and I sometimes worry about how my CV looks to recruiters. Does my job history mean I'm not committed or loyal? I know I work hard, I'm efficient and productive, I don't speak ill of former colleagues or bosses, but how do employers know that from a CV? All they see is a string of different jobs.

What does this say about me (other than I worry too much) or about other Millenials? Does anyone else worry about this? Do you have a similar experience? Is it becoming normal to have a wider job portfolio than in ages past? I'd love to hear your thoughts!


**

Quizá soy sólo yo, pero a veces siento que mi generación ve el trabajo de una manera muy distinta a generaciones anteriores. Me refiero a que cambiamos de trabajo con frecuencia, preferimos empezar nuestros propios negocios o ser freelancers, o trabajar en lugares más pequeños, "alternativos", en vez de quedarnos toda la vida en una sola institución.

Esto en parte ha sido, al menos para mí, porque no he decidido qué quiero hacer por el resto de mi vida. Tengo tantos intereses y me atraen tantas cosas que es difícil elegir sólo una. Pero hay otros factores que seguramente comparto con otros Millenials y en que influyen esta decisión.

Uno de ellos es que la vida corporativa de la instituciones  es demasiado sofocante, en términos de horarios, creatividad, libertad. Y resulta que además, tengo poca tolerancia para la gente que se siente dueña del mundo cuando no saben ni lo que hacen. Ups. Eso es algo en lo que tengo que trabajar yo, porque en todas partes se encuentra uno a estos personajes.

Otro factor tiene que ver con el retiro y las pensiones. Antes, los trabajadores tenían garantizado su retiro; ahora no. Si bien nos va, mi generación dejará de trabajar alrededor de los 70 años... recalco, si bien nos va. Y al final no tendremos pensión, o será ínfima, así que dependeremos de lo que hayamos ahorrado por nuestra cuenta. Siendo así, ¿por qué no trabajar en algo que realmente nos apasione?

No sé si para todXs sea similar, pero he visto compañeros y compañeras cambiando de trabajo cada par de años, más o menos, porque donde estamos no nos convence o sentimos que no tenemos futuro o que no vale la pena o algo. Sé que es mi caso, y a veces me preocupa qué pensarán los reclutadores cuando ven mi CV. ¿Mi historial laboral muestra que no soy leal o comprometida? Sé que trabajo bien, soy eficiente y productiva, y no hablo mal de mis antiguos compañeros o jefes. Pero ellos no lo saben, sólo ven una alta variación laboral

¿Qué dice esto de mí (aparte de que me preocupo demasiado) o de otrXs compañerXs)? ¿Alguien más se preocupa por esto? ¿Mis lectorXs tienen experiencias similares? ¿Realmente está volviéndose algo común y normal, de manera que no resulte un riesgo para futuros empleadores? Me encantaría saber qué piensan.



Subscribe to Our Blog Updates!




Share this article!
Return to top of page
Powered By Blogger | Design by Genesis Awesome | Blogger Template by Lord HTML